سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا ارتباطات سازمانی مهم است؟

چرا ارتباطات سازمانی مهم است؟

وجود سازمان وابسته به ارتباطات است و هر مدیری معمولاً بیشتر وقت خود را صرف برقرار کردن ارتباط می کند. برای ایجاد هماهنگی بین عناصر مادی و انسانی سازمان به صورت یک شبکه کارامد و موثر، برقراری ارتباطات مطلوب ضروری است. زیرا وقتی ارتباطات برقرار نشود سازمان متوقف می شود و در واقع می توان گفت که مدیریت کارساز به برقراری ارتباطات موثر بستگی دارد. اکثر (اگر نگوییم همه) مواردی که مدیران و سازمان ها برای یکپارچگی سازمان، مدیریت، ایجاد خلاقیت، برآورده کردن انتظارات و انجام تعهدات نیاز دارند وابسته به ایجاد یک ارتباط موثر و مناسب در سازمان است

 ارتباط تنها وسیله انتقال اطلاعات به دیگران است .

·        ارتباط تنها وسیله دریافت اطلاعات از دیگران است .

·        از طریق برقراری ارتباط است که عاطفة ما به دیگران و از دیگران به مامنتقل می شود .

·        تصحیح سوء برداشتها و سوء تفاهمها فقط از طریق برقراری ارتباط میسر می باشد .

·        مهار هیجانات منفی نظیر خشم تنها از طریق برقراری ارتباط سالم میسر است .

·        بلوغ یک اجتماع منوط به برقراری ارتباطات بین افراد آن جامعه است .

·        ارتباط دستمایه هر نوع رشد فردی و اجتماعی است .

·        و بالاخره تمامی آسیبهای فردی و اجتماعی ریشه در ارتباط ناسالم دارند .

بنابراین می توان نتیجه گرفت که مهارت های برقراری ارتباط پیش نیاز اصلی برای سایر مهارتهای زندگی محسوب می گردد .

ارتباطات در بالندگی سازمان‌ها نقشی اساسی دارد. سطح مطلوبی از ارتباطات سازمانی میان افراد می‌تواند بستر تعامل سالم و سازنده را برای تعالی انسان و سازمان فراهم نماید. هدف اصلی مقاله، ارائه‌ی الگوی ارتباطات سازمانی اثربخش برای یک سازمان نظامی می‌باشد. بر این اساس پس از طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی، با استفاده از روش‌های تحقیق همبستگی و پیمایشی نتایج زیر به دست آمد. در میان مؤلفه‌های ارتباطات سازمانی، محتوای ارتباطی، بالاترین رتبه و اهمیت را دارد و سپس به‌ترتیب، سبک‌های ارتباطی و مسیرهای ارتباطی و در آخر مجاری ارتباطی قرار دارد. هم‌چنین عامل انسانی و مؤلفه‌های آن (ویژگی‌های فردی، ویژگی‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی افراد) در مقایسه با عامل سازمانی و مؤلفه‌های آن (ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی)، ارتباطات سازمانی سازمان مورد نظر را اثربخش‌تر می‌کند

لازم است قبل از پرداختن به موضوع اهمیت ارتباطات سازمانی، مفاهیم ارتباط و سازمان را جداگانه بررسی کنیم.

مفهوم ارتباط شامل هر تعاملی‌ست که نتیجه‌ی آن به انتقال پیام می‌انجامد؛ تعاملی که نقطه‌ی آغاز کلیه‌ی وظایف مدیریتی است. شک نداریم که بدون ارتباطات، برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل به‌دلیل عدم درک اطلاعات وانتقال آن‌ها ممکن نیست.

اما سازمان یعنی مجموعه‌ای هدف‌دار و اجتماعی که وظیفه‌ای برعهده دارد. مجموعه‌ای که هر یک از اعضای آن به‌شخصه به‌دنبال اهداف فردی و تمام مجموعه به‌عنوان یک کل، به‌دنبال اهداف سازمانی‌شان هستند. اما پیگیری فعالیت‌ها و روند انجام کار در یک سازمان به نوعی هماهنگی نیاز دارد.

به‌منظور ایجاد هماهنگی بین عناصر سازمان، برقراری ارتباط، کاملا ضروری است. طوری که اگر در یک سازمان، ارتباطات موثر وجود نداشته باشد مطمئنا بعد از مدتی روند کاری، متوقف خواهدشد.

منبع:

ارتباطات سازمانی